Faglig artikel

Anerkendelse er vigtig for at fastholde frivillige

Suzette Forvin, kommunikationschef ved Center for Frivilligt Socialt Arbejde

Anerkendelse fra andre frivillige og fra brugere og deres pårørende styrker frivilliges tilhørsforhold til foreningen. Og et stærkt tilhørsforhold er med til at fastholde frivillige. Læs mere om, hvordan I kan arbejde med at styrke frivilliges tilhørsforhold gennem anerkendelse for at fastholde engagerede frivillige

Indhold
Faglig artikel
Motivation

Jo stærkere tilhørsforhold frivillige føler til foreningen, jo lettere er det at fastholde dem. Når frivillige bliver spurgt, hvad der har betydning for, at de oplever et stærkt tilhørsforhold til foreningen, er anerkendelse en af de faktorer, der ser ud til at spille den største rolle. Det viser nyere international forskning, som i en større interviewundersøgelse har kortlagt otte faktorer, der har indflydelse på, om frivillige oplever en tilknytning til den forening, hvor de lægger deres engagement.

Flyt fokus fra den enkelte frivillige til foreningens kultur

Undersøgelsen er interessant, fordi den flytter fokus fra den enkelte frivilliges motivation til, hvordan foreningen kan fastholde frivillige ved at udvikle en kultur, som skaber et stærkere tilhørsforhold mellem foreningen og de frivillige.

Artiklen her fokuserer særligt på, hvad anerkendelse betyder for frivilliges tilknytning til foreningen. 

I de 47 interviews, der indgår i forskningsprojektet, er anerkendelse den absolutte topscorer, når frivillige skal sætte ord på, hvad der giver dem den største følelse af tilhørsforhold til foreningen. De taler om fire typer af anerkendelse:

  1. Foreningens anerkendelse af deres indsats fx sociale arrangementer for de frivillige.
  2. Kollegaers anerkendelse, som både omfatter andre frivillige og eventuelle ansatte i foreningen.
  3. Målgruppens anerkendelse, herunder også eventuelle pårørende til målgruppen.
  4. Omverdenens anerkendelse fx i sociale sammenhænge.

Kollegaers anerkendelse motiverer

Det der har størst betydning er kollegaers anerkendelse og anerkendelse fra målgruppen og deres pårørende. Det betyder, at der er et vigtigt stykke arbejde at gøre med at skabe en kultur i foreningen, hvor frivillige, ansatte og brugere og pårørende anerkender den frivilliges indsats.

Det tager tid at skabe en anerkendende kultur, hvor man husker at værdsætte hinandens indsats – og i et miljø, hvor alle arbejder for den gode sags tjeneste, som enten frivillig eller ansat, er det let at glemme, hvilken forskel man hver især gør for hinanden og for målgruppen. Derfor kan et godt sted at starte være at tale med både frivillige og ansatte om, hvordan I bedst kan anerkende hinanden i hverdagen – og hvad der skal til for at skabe en anerkendende kultur, der motiverer og fastholder frivillige.

Målgruppens anerkendelse har størst betydning

De frivillige forventer respons. At der bliver sagt: Jeg er glad for, at vi ses. Eller: Det var rigtig hyggeligt i dag.
Frivilligkoordinator, SIND

I slutningen af 2020 udgav vi Videnstema #4: Hvad sker der når frivillige ikke får respons fra brugerne? Videnstemaet undersøger og udfordrer forestillingen om brugeren som passiv modtager af en frivillig indsats. For vores undersøgelse viste, ligesom den tyske undersøgelse, at brugerens engagement og anerkendelse har afgørende indflydelse på frivilliges motivation – og dermed også på deres tilknytning til foreningen.

I kan arbejde med brugernes anerkendelse af den frivilliges indsats på flere måder.

For det første kan I hjælpe med at formidle brugerens taknemmelighed til den frivillige fx ved helt konkret at sætte ord på, hvilken forskel den frivillige gør i mødet med brugeren.

For det andet kan I overveje at udvikle en plan for, hvordan I arbejder med brugernes kompetencer, så de også forstår værdien af at anerkende den frivillige indsats. Ligesom I introducerer frivillige til jeres forening, bør I også introducerer brugerne til jeres fællesskab og fx beskrive, hvilke forventninger I har til brugerne.

For det tredje er det vigtigt at gøre det tydeligt for både frivillige og brugere, at relationen er et fællesskab med gensidige forventninger og forpligtelser.

I Videnstema #4 Hvad sker der når frivillige ikke får respons fra brugerne? kan du læse meget mere om betydningen af brugernes anerkendelse og få inspiration til, hvordan I kan arbejde med området.

Wauw – du er sej!

Omverdenens syn på jeres forening er måske ikke noget, I plejer at beskæftige jer med, når I arbejder med fastholdelse. Derfor kan det overraske, at netop omverdenens anerkendelse har betydning for den frivilliges motivation at få anerkendelse for sin indsats fra omverdenen.

Ikke desto mindre er det med at knytte frivillige tættere til foreningen, hvis deres omgangskreds eller folk, de møder i sociale sammenhænge anerkender den indsats, de laver. Det er klart, at det i den sammenhæng betyder noget, at foreningen er kendt (om ikke andet i lokalområdet), eller at foreningens aktiviteter er til at forklare for omverdenen. Det kan fx være aktiviteter som lektiehjælp, brugersamtaler med udsatte, arbejde i en genbrugsbutik eller strikkecafe for ensomme. Når omverdenens anerkendelse er vigtigt, så er det, fordi det er med til at bekræfte den frivillige i, at han/hun bruger sin tid meningsfuldt ved at gøre en forskel for andre.

Af de fire former for anerkendelse er det foreningens anerkendelse, der scorer lavest blandt de frivillige. De værdsætter, at foreningen fx afholder en årlig sommerfest, men de anser det først og fremmest som flødeskum. Det er ikke det, der i sidste ende afgør, om de føler forsætter deres frivillige engagement. Så hvis I vil styrke de frivilliges tilhørsforhold til jeres forening, som en del af jeres arbejde med at fastholde jeres frivillige, er det oplagt at se på, hvordan I kan arbejde bredt med anerkendelse af de frivilliges indsats.

Læs forskningsartiklen Fit Themes in Volunteering: How Do Volunteers Perceive Person–Environment Fit?, der danner baggrund for denne artikel.  

Kontakt

Foto af konsulent Malthe Lindholm Sørensen
Analysekonsulent, forældreorlov